De Motary elektrisch rijden

  • Tekst: Tonny van der Spoel
  • Foto’s: Boezerooy sportfotografie

Tijdens de afgelopen Motary viel mij de eer te beurt om de route met een elektrisch aangedreven motorfiets te rijden. Omdat veel deelnemers benieuwd zijn naar de bevindingen, alvast een tipje van de sluier. 

De Motary is een rit van de grote getallen. Denk maar aan het aantal deelnemers, de koffie, broodjes en het aantal eieren voor de traditionele uitsmijter. Maar ook in het aantal afgelegde kilometers door de pakweg 600 motorfietsen. We denken daar niet altijd bij na, maar er wordt ook de nodige CO2 uitgestoten. In de autowereld heeft de (semi) elektrische aandrijving al lang zijn intrede gedaan. Maar ook de motorwereld zit niet stil in het beperken van uitstoot en alternatieve mogelijkheden.  Daarom heeft de organisatie van de Motary het bedrijf Electric Motorcycles Nederland uitgenodigd om de deelnemers eens kennis te laten maken met dergelijke motorfietsen.

Twee motoren waren beschikbaar voor de schrijvende pers. MotoPlus pakte de handschoen op en redacteur Wout Dusseldorp en ondergetekende, reden de route met twee Energica motoren, te weten de Eva en de Esseesse9. Dat kostte wel de nodige voorbereiding met betrekking tot het laden op de diverse stops,  maar het is gelukt. Beide voertuigen zijn strak ogende, mooi afgewerkte en makkelijk rijdbare motoren. De rijeigenschappen zijn goed maar bij langzaam rijden voelen ze wat zwaar aan. De zitpositie is prettig en het dashboard informatief. Met een snellader is de accu binnen een half uur weer vol. Snelladen is in Nederland in het algemeen geen probleem meer, maar soms moet je er even voor omrijden.  Bij het rijden van een toertocht moet een actieradius van zo’n 150 km mogelijk zijn. Dat beginnen al serieuze afstanden te worden, waardoor in de toekomst de elektromotor meer terrein kan gaan winnen.

Rijden met de Energica vergt wel enige gewenning, want als de motor eenmaal is geactiveerd, wil hij maar al te graag van zijn plek. Dat is ook de reden dat er een beveiliging is ingebouwd, waardoor de rem eerst moet worden ingetrokken om de elektromotor wakker te schudden. Als dat is gebeurd, kun je je maar beter schrap zetten. Door het liniaire koppel kunnen ze schrikbarend snel zijn.  De begrenzing ligt dan ook bij maar liefst 200 km/u. Wil je even rustig aan doen, dan switch je van Sport- naar Eco-mode. Niet alleen kom je dan verder met een volle batterij, ook merk je hoe ontspannend een elektrische motorfiets kan zijn; rustig toeren over ‘s-Heeren wegen, zonder al te veel herrie om je heen. Maar het is beslist een misverstand dat je helemaal niets hoort. Het geluid deed mij denken aan het spelen met een op afstand bestuurbaar autootje. Die  hoogtonige zoem bij acceleratie geeft wel een behoorlijke kick. De Energica’s hebben geen koppeling en versnellingen. Alles wordt bediend door het ride-by-wire systeem, waarmee je als berijder de mate van het acceleratie en de-acceleratie bepaalt. Met een voelbare tussenstand in de gashandel is het mogelijk maximaal uit te laten rollen. Bij verder sluiten van de gashandel wordt de (instelbare) motorrem ge-activeerd en de opgewekte energie teruggewonnen.

Lees binnenkort het hele verhaal in MotoPlus. 

Tonny van der Spoel